Beautiful Ruins

The dying actress arrived in his village the only way one could come in directly – in a boat that motored into the cave, lurched past the rock jetty, and bumped against the end of the pier.

Wist ik bij Fates and Furies niet hoe ik mijn onder-de-indruk-heid moest overbrengen, weet ik nu niet hoe dit boek als ‘goed maar teleurstellend’ uit te leggen. Het lijkt wel een beroep, dat recenseren.

Beautiful Ruins werkt van veel mysterie (wat zijn de verbanden tussen deze mensen, waarom leven ze (niet) op deze manier, wie is de vader) netjes alle lijntjes af tot alles duidelijk is. Bijna te duidelijk dus, want zo verandert zwoel avontuur in “verkeerde tijd, verkeerde plaats, verkeerde persoon”. Een kater van een boek, verdorie.

Misschien had ik moeten onthouden dat het mij aangeraden was als een ‘summer read’, net meer om het lijf dan de aanraders van Cosmopolitan. Maar het zette zo hoog in!

Beautiful Ruins is dus best te lezen en fijn vermakelijk. Houd de verwachtingen alleen laag.

Beautiful Ruins, Jess Walter, Harper Collings 2012

Reply?

