Growing up Amish

One fateful, starless, April night, I got up at 2:00 a.m. in the pitch black darkness, left a scrambled note under my pillow and walked away – all my earthly belongings stuffed in a little black duffel bag.

Zeventien-jarige Ira Wagler is Amish en vertelt met welke moeite hij is opgegroeid: drie keer verliet hij zijn gemeenschap, de derde keer bleef hij weg. Het is een autobiografie, ik was er nieuwsgierig naar omdat ik interesse heb in hoe en waarom religie en religieuze gemeenschappen werken.

Daar leerde ik redelijk over, al in het eerste hoofdstuk, met het feit dat Canada ook Amish communities heeft. Het is een interessant en bizar kijkje in een redelijk onbekende wereld. Ira’s verhaal echter, elke keer weer de wollige, dramatische zinnen over emoties en twijfels, had best strenger geredigeerd mogen worden.

Ik weet dat een waar verhaal minder makkelijk opgesierd kan worden, maar bijna letterlijke herhaling, uitgesponnen naar pagina’s in plaats van alinea’s, wordt heel snel heel saai. Wederom – aangezien het op mijn To Read List stond, vraag ik me af hoe ik er opgekomen ben.
Wagler heeft ook blogs: als je een tipje van de Amish-sluier wilt oplichten ben je daar misschien sneller klaar mee – http://www.irawagler.com.

Growing up Amish, Ira Wagler, Tyndale House Publishers 2011

Reply?

