Eus

Het arbeidersvolk in de Bergpoortstraat lag al te slapen en het schorriemorrie van seksclub Isabelle voerde geheime gesprekken op straat, toen mijn oudste broer, ruim na bedtijd, de longen uit zijn lijf holde, op zoek naar onze vader.

Weer een boek dat ik al zo lang op mijn To Read list heb staan dat ik niet eens meer weet wat de aanleiding was. De stoere mannen blurbs op de achterkant lieten mij een klein beetje twijfelen, want super machoisme gaat mij snel tegen staan, maar mijn nood om meer niet-westerse auteurs te lezen (ook al is Akyol gewoon een geboren Nederlander) was groter.

Eus is een Nederlandse Turk in (vermoedelijk) het oosten van het land die opgroeit in de jaren negentig. That’s it. Nou ja, nee, natuurlijk. Er is een alcoholistische nietsnut van een vader, een voetveeg van een moeder en broers die tegelijkertijd steun en competititie zijn. Hij zit tussen culturen (met een lekkere eerlijkheid over niet moslim-zijn), tussen imago’s en tussen wensen (wel seks met alle meiden die het aanbieden of nu trouw en netjes een toekomst eentje). En Eus laveert daar soms heel makkelijk, en soms stukken minder makkelijk, met creatief taal- en vloekgebruik, tussendoor.

Door al de vrouwonvriendelijkheid werd ik alleen maar nieuwsgieriger naar een vrouwenversie van zo’n verhaal. Waar zijn de stoere, vrouwelijke, struikelend-opgroeien auteurs? Of is coming-of-age nog steeds navelstaarderij nummer één voor mannen?

Hoedanook, Eus geeft een Wild Westen kijkje in het leven van de tweede generatie allochtoon. Bevredigend en frustrerend tegelijkertijd.

Eus: Een Schelmenroman, Özcan Akyol, Prometheus 2012

Reply?

