Hotel Honolulu

Nothing to me is so erotic as a hotel room, and therefore so penetrated with life and death.

Ik wilde al langer een boek van Theroux lezen omdat hij ‘de vader van’ is en omdat ik nog nooit een negatieve recensie over zijn werk heb gelezen (dit kan natuurlijk ook zijn  omdat ik te weinig recensies lees). In de bibliotheek was zijn aanbod in fictie makkelijker bereikbaar dan zijn non-fictie, liet ik mijn ogen de keuze maken (een leuke, kleurrijke cover) en ging ik voor Hotel Honulu.

De hoofdpersoon is een man van middelbare leeftijd, een schrijver, die zowel zijn gezin als zijn schrijven in Engeland achter heeft gelaten en nu hotelmanager is in Hawaii. Vooral in naam, want de eigenaar is zéér aanwezig en zijn personeel is beter op de hoogte van wat er aan de hand is dan hij. Hij bezwangerd een jongere vrouw omdat hij té opgewonden raakt door het geluid van seks in de kamer boven hem. Pas veel later blijkt dat het geen seks was, maar een hotelgast die zijn eigen doodskist aan het bouwen was.

Hotel Honulu is grotendeels een collectie van vreemde gasten, met op de achtergrond de hotelmanager, die vaker de toeschouwer dan de actieve participant is. Soms twijfelt hij, maar het is duidelijk dat hij het wel mooi vindt, dit rond dobberen.

Dit navelstaren is altijd een risico en kan snel vervelend worden, maar omdat het zo vaak wordt afgewisseld met exotische gasten en vreemde situaties, zal het niet veel meer dan “Wat een stumperd” oproepen.

Hotel Honolulu, Paul Theroux, Houghton Mifflin Company 2001

Reply?

