Vinexvrouwen

Ik ben een Marokkaan in een vinexwijk.

Ik weet dat ze depressief was tijdens het schrijven van dit boek (hopelijk is ze het nu niet meer), maar ik vraag me af in hoeverre haar nare gedrag resultaat er van is. Misschien is ze wel altijd chagrijnig en levensmoe.

El Bezaz vertelt over haar leven in een vinexwijk. Haar karakteriseringen zijn herkenbaar, treurig en hilarisch tegelijkertijd. Haar toon (wanneer er geen zelfmedelijden is) is aantrekkelijk en heel het verhaal is zeer toegankelijk.
Het gaat er dan ook niet om of ze een goed ‘door de ogen van de allochtoon’ boek heeft geschreven. Ook niet of het vrouwvriendelijk/racistisch/’Je wilt alleen allochtonen als ze exotisch zijn’ waardoor ik het geen aanrader vind.

Het was gewoon allemaal ongemakkelijk en niet op zo’n manier die tot nadenken aanzet. Er is alleen maar frustratie en frustratie over het gefrustreerd zijn. Ik ga wel haar andere, niet-biografische romans eens proberen.

Vinexvrouwen, Naima El Bezaz, Querido 2010

Reply?

