The Great Gatsby

143 min.

Regisseur Baz Luhrmann maakt geen films voor iedereen. Neutraal, ingetogen en bescheiden komen vast niet in zijn vocabulaire voor. Het is groot, luid, lang, dramatisch. Ik ben er fan van. Van Moulin Rouge (al jaren in de top 5 favoriete films) en Romeo + Juliet (waarom zou ik nog ander verfilmd werk van dit verhaal willen zien?) tot Australia (wel érg lang, maar zo mooi! en met Hugh Jackman).
Ik wilde The Great Gatsby voor het Luhrmann spektakel zien. Het verhaal kende ik toch al.

Warner Brothers 2013

Warner Brothers 2013

Het spektakel was er. In 3D zelfs (natuurlijk). De soundtrack bevestigde Luhrmann’s lust voor het mooie plaatje. Het probleem zat in de momenten wanneer er geen spektakel was om de aandacht vast te houden. Beige dialogen, het continue ‘Old Sport’ dat heel snel op de zenuwen ging werken en het gebrek aan ruggegraat in bijna elk karakter. Natuurlijk is dat ook  F. Scott Fitzgerald’s schuld, maar had men misschien minder strict met zijn materiaal om kunnen gaan (dat ik dat ooit zou zeggen)? Misschien een evenwicht kunnen zoeken tussen BOOM KNAL BOOM en ademloos gebabbel? Of gewoon scherper gesneden in het gefilmde materiaal. Twee uur en een kwartier voor ‘Vind en Verlies de Liefde’ is wel veel.

Toen ik de bioscoop verliet, bleef het decor en de muziek bij me. De mensen niet.

The Great Gatsby, Warner Brothers 2013

Reply?

