Wanneer je omringd bent door vlammen

Mijn vriendin Patsy vertelde me een verhaal.

Ik koos dit boek jaren geleden uit in een Parijse boekenwinkel (voor op mijn cadeaulijst!), puur op de titel en de cover. Ik denk dat het zo’n zes jaar heeft geduurd voor ik het uit de bibliotheek haalde (ik lees Frans niet zo goed).

Wanneer je omringd bent door vlammen is een autobiografie. Daar twijfelde ik eerst een beetje over, want ik ben niet zo’n autobiografiefan. Er is toch vaak een heel groot risico van kijk-mij-eens, smugness die een beetje drammerig wordt. Maar Sedaris, of hij het nu bewust doet of niet, toont zichzelf als zo’n lulletje rozewater dat maar overvallen wordt door het leven, dat al die arrogant nooit boven komt drijven. Ja, hij reist veel, maakt veel mee en krijgt veel waardering, maar toch blijft de toon “Jeetje, ik?”. Dat is verfrissend en soms zelfs hilarisch.

Met zijn reizen komt hij over heel de wereld en ook de omschrijvingen en situaties waar hij in terecht komt dragen bij aan het idee dat die David Sedaris toch maar geluk heeft om nog in het leven te zijn. Stuntelige pechvogel, ex-rookverslaafde, sociaal-vreemde die met de verkeerde mensen omgaat.

Niet alleen heeft Sedaris bewezen dat niet elke autobiografie vol hete lucht zit, ik ben nu ook erg benieuwd naar zijn fictieve werk.

Wanneer je omringd bent door vlammen, David Sedaris, Lebowski 2008

Reply?

