Narcopolis

Bombay, which obliterated its own history by changing its name and surgically altering its face, is the hero or heroin of this story, and since I’m the one who’s telling it and you don’t know who I am, let me say that we’ll get to the who of it but not right now [..]

Dit is de eerste keer dat ik niet begin met de eerste zin van een boek. Omdat in het geval van Narcopolis de eerste zin een proloog van vier pagina’s is.

Het boek werd omschreven als een mix van Trainspotting, Goya en Keats. Geen van drieën favorieten of zelfs maar bekend mee, maar het speelt in Bombay af, een stad in een land waar ik heel nieuwsgierig naar ben. Het plot – het verhaal van een eunuch die in de jaren zeventig als vrouw door het leven gaat – sprak mij daarnaast genoeg aan.

Auteur Jeet Thayil laat het merendeel van zijn verhaal zelf door de lezer uitzoeken. Bij verschillende hoofdstukken is het onduidelijk wie er aan het woord is en hoe die een relatie met de anderen heeft (want het blijft niet bij de eunuch). Alleen zijn beschrijvingen van de verschillende soorten drugs en de bijbehorende hallucinaties zijn gedetailleerd en uitgebreid. Verder lijkt het er op dat de lezer maar moet ‘ervaren’, niet leren of begrijpen. Ook al gaat er tijd overheen, er is geen gevoel van chronologie, alleen drugs en aftakelende, immer ontevreden mensen.

Zelf vind ik dat niet fijn lezen, waardoor ik na de eerste 100 bladzijden mijn best moest doen om door dit boek te komen. Mensen die geen kop of staart nodig hebben in een roman, fan zijn van Trainspotting en genoeg geduld hebben voor een traag verlopend verhaal, raad ik dit boek wel aan.

Narcopolis, Jeet Thayil, Faber and Faber 2012

Reply?

