Howl’s Moving Castle

119 min.

Weer een sprookje van Hayao Miyazaki, bekend van onder andere Spirited Away en Ponyo.

Het verhaal in het kort vertellen, doet eigenlijk afbreuk aan de film, maar omdat er weinig mensen zijn die een film willen kijken zonder enige voorkennis ..hierbij:

Disney

Hoedenmaakstertje komt onwetend tussen een vete van een heks en een tovenaar. De heks behekst haar waardoor ze in een oude vrouw verandert, ze vlucht naar de tovenaar, kan hem niets over de spreuk vertellen en wordt verliefd op hem. Daarnaast dreigt een oorlog, is de tovenaar zijn hart kwijt en wordt zijn weigering om aan de oorlog deel te nemen hem zeer kwalijk genomen. Voeg hier aan toe  de rijkheid en kleuren van Miyazaki’s beelden en je hebt een film die je dag opfrist.

Het verhaal is naturel zoet in vergelijking met de chemische suikers van  Disney en zo propvol met wezens en gewoontes dat de nieuwsgierigheid alleen maar méér geprikkeld wordt. Laat mij meer van deze wereld zien. Voor de volwassenen zijn er boodschappen van anti-oorlog en milieuvervuiling, maar het wordt nergens door de strot geduwd.

Dit was een film die ik al enkele jaren wilde kijken en nu ik hem eindelijk heb gezien, ben ik heel blij dat het geen tegenvaller was. En weet ik zeker dat ik bij de volgende Hayao Miyazaki op de eerste rang zit, om eindelijk ‘op tijd’ eens een film van hem mee te maken.

Howl’s Moving Castle, Disney 2004

Reply?

